Thursday, March 18, 2010


HADIS AKHIR ZAMAN

MASA AKAN MENJADI SINGKAT



Ertinya : Daripada Anas bin Malik r.a berkata: Rasulullah saw bersabda; "Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat, maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api".
H.R.Tirmizi


ORANG YANG BAIK BERKURANGAN SEDANG YANG JAHAT BERTAMBAH BANYAK



Ertinya : Daripada Aisyah r.a berkata: "Aku mendengar Rasulullah saw bersabda; "Tidak akan berlaku hari qiamat sehingga anak seseorang menjadi punca kemarahan (bagi ibu bapanya)dan hujan akan menjadi panas (hujan akan berkurang dan cuaca akan menjadi panas)dan akan bertambah ramai orang yang tercela dan akan berkurangan orang yang baik, dan anak-anak menjadi berani melawan orang-orang tua dan orang yang jahat berani melawan orang-orang baik".
H.R.Thabrani


ZAMAN DI MANA ORANG TAK PEDULIKAN DARI MANA MENDAPATKAN HARTA



Ertinya : Daripada Abu Hurairah r.a. berkata: Bersabda Rasulullah saw; "Akan datang suatu zaman seseorang tidak mempedulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah ia dari sumber yang halal atau pun haram".
H.R.An-Nasa'i

SEDIKIT LAKI-LAKI DAN BANYAK PEREMPUAN



Ertinya : Daripada Anas r.a. berkata; "Akan aku ceritakan kepada kamu sebuah hadis yang tidak ada orang lain yang akan menceritakannya setelah aku. Aku mendengar Rasulullah saw bersabda; "Di antara tanda qiamat ialah sedikit ilmu, banyak kejahilan, berlaku banyak penzinaan, ramai kaum perempuan dan sedikit kaum lelaki, sehingga nantinya seorang lelaki akan mengurus lima puluh orang perempuan."
H.R.Bukhari Muslim


ULAMA TIDAK DIPEDULIKAN



Ertinya : Dari Sahl bin Saad as-Saaidi r.a berkata: Rasulullah saw bersabda; "Ya Allah! Jangan kau temukan aku dan mudah-mudahan kamu (sahabat) tidak bertemu dengan suatu zaman di mana para ulama sudah tidak diikut lagi, dan orang yang penyantun sudah tidak disegani lagi. Hati mereka seperti hati orang Ajam (pada fasiqnya), lidah mereka seperti lidah orang Arab (pada fasihnya)."
H.R.Ahmad


EMPAT PULUH HADIS TENTANG PERISTIWA AKHIR ZAMAN
Susunan : ABU ALI AL-BANJARI AN-NADWI

No comments:

Post a Comment