Tuesday, August 4, 2009

KEPULANGANNYA KE RAHMATULLAH..

Inilah kehidupan.. Ia berlalu tanpa disedari dari satu detik ke satu detik. Kadang2 kita tidak menyedari bahawa hari-hari yang kita lalui semakin mendekatkan kita kepada kematian sebagaimana yang berlaku pada orang lain.

Sepertimana Firman Allah Taala yang bermaksud;
“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.” ( al-`Ankabut : 57 )

Sama-samalah kita bringat selalu, tidak ada yang menjamin seseorang akan hidup dalam 1 jam berikutnya. Setiap orang yang hidup di muka bumi ini pasti ditakdirkan untuk mati. Tanpa pengecualian, kita semua akan mati. Kita yang saat ini masih hidup dan mereka yang akan hidup juga akan menghadapi kematian pada hari yang telah ditentukan.


Setiap hari, kita menyaksikan kematian orang lain di sekitar, tetapi kita masih tidak memikirkan tentang hari ketika orang lain menyaksikan kematian diri kita pula. Tidakkah kita berfikir bahawa kematian itu sedang menunggu! Ketika kematian dialami, semua “kenyataan” dalam hidup tiba-tiba lenyap. Tidak ada lagi kenangan akan “hari-hari indah” di dunia ini.


Jenazah kita dikuburkan dan hanya dibungkus dengan kain kapan. Tubuh kita datang ke dunia ini seorang diri dan pergi dari dunia inipun dengan cara yang sama. Modal yang dapat kita bawa setelah kematian hanyalah 3 perkara; Amal Soleh, Sedekah Jariah dan Doa daripada Anak yang Soleh..



AL-FATIHAH..buat nenekku yg telah kembali ke Rahmatullah mlm td.. Semoga arwah dicucuri rahmat dan dtempatkan di kalangan org2 yg beriman..

No comments:

Post a Comment