Friday, January 22, 2010



SAKTIKAN CINTAMU HANYA KEPADA ALLAH


DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PEMURAH LAGI MAHA PENYAYANG

Ya Allah,
Ku Pohon CintaMu..
Cinta Orang yang MencintaiMu..
Cinta kepada Orang yang Cintanya Berguna Bagiku disisiMu..
Dan Mencintai Amal yang Boleh Menghantarkanku untuk MencintaiMu..

Ya Allah,
Jadikanlah CintaMu Lebih Kucintai daripada Diriku..
Jadikanlah Setiap AnugerahMu yang Kucintai,
Sebagai Kekuatan untuk Mencintai Apa yang Engkau Cintai..
Ku Pohon Rahmat dan Kasih SayangMu,
Ampunilah Segala Dosaku..
Kurniakanku Taufiq dan HidayahMu,
Agar Aku Termasuk Orang yang Dekat denganMu..

Ya Allah,
Perkenankanlah Aku MencintaiMu Semampuku..
Ya Rahman,
Perkenankanlah Aku MencintaiMu Sebisaku,
Dengan Segala Kelemahan yang Ada Padaku..

Ya Allah,
Jika Aku Jatuh Cinta,
Cintakan Aku Pada Seseorang yang Melabuhkan Cintanya padaMu,
Agar Bertambah Kekuatanku untuk MenyintaiMu..

Ya Muhaimin,
Jika Aku Jatuh Hati,
Izinkanlah Aku Menyentuh Hati Seseorang yang Hatinya Tertaut padaMu,
Agar Tidak Terjatuh Aku dalam Jurang Cinta Nafsu..

Ya Rabbana,
Jika Aku Jatuh Hati,
Jagalah Hatiku Padanya,
Agar Tidak Berpaling Daripada hatiMu..

Ya Rabbul Izzati,
Jika Aku Rindu,
Rindukanlah Aku Pada Seseorang yang Merindui Syahid di JalanMu..

Ya Allah,
Jika Aku Menikmati Cinta KekasihMu,
Janganlah Kenikmatan Itu Melebihi,
Kenikmatan Indahnya Bermunajat di Sepertiga Malam TerakhirMu..

Ya Allah,
Jika Aku Jatuh Hati pada KekasihMu,
Jangan Biarkan Aku Tertatih dan Terjatuh,
Dalam Perjalanan Panjang Menyeru Manusia KepadaMu..

Ya Allah,
Jika Kau Halalkan Aku Merindui KekasihMu,
Jangan Biarkan Aku Melampaui Batas,
Sehingga Melupakan Aku Pada Cinta Hakiki,
Dan Rindu Abadi Hanya KepadaMu..

AMIN…

Monday, December 7, 2009


SOALAN DARI BUKAN ISLAM UNTUK ORANG ISLAM, TENTANG AGAMA ISLAM


Dari Wacana Khas: Cabaran Missionary Kristian di Malaysia yang disampaikan oleh Ust. Shah Kirit Kalkulal Govindji ketika Program WEHDAH 09 yang lepas, beliau menyatakan bahawa banyak persoalan-persoalan yang memang benar-benar ditanya oleh orang bukan Islam secara spontan pada orang Islam. Mereka bertanya bukan kerana hendak tahu, tapi kerana hendak membuatkan orang Islam yang ilmunya goyah berasa was-was dengan Agama Islam yang dianutinya. Semua persoalan akan ada jawapannya, hanya ilmu di dada penentu jawapan apa yang perlu diberi.


1) Nama Nabi Isa as disebut 25 kali dalam Al-Quran, tetapi berapa kali nama Nabi Muhammad saw disebut dalam Al-Quran?
Nama Nabi Muhammad saw hanya disebut 5 kali sahaja di dalam Al-Quran. Manakala nama Nabi Isa as disebut 25 kali. Mengapa? Kerana Al-Quran diwahyukan pada Nabi Muhammad saw, sebab itu nama Nabi Muhammad saw jarang disebut. Al-Quran diturunkan bukan semata-mata untuk memaparkan kisah Nabi Muhammad saw tapi adalah sebagai panduan perjalanan hidup umat Islam.


2) Nama Nabi Isa disebut lagi banyak dari nama Nabi Muhammad saw dalam Al-Quran, tentu sahaja Nabi Isa lebih hebatkan?
Soalan sebaliknya, dalam Bible, nama syaitan lebih banyak dari nama Nabi Isa, jadi siapa lagi hebat? Syaitan atau Nabi Isa? Sebenarnya Allah tidak bezakan tentang kehebatan nabi dan rasulNya. Walaubagaimanapun, Allah Maha Mengetahuinya.


3) Dalam Islam, Nabi Muhammad saw adalah Nabi terakhir. Tapi, di akhir zaman nanti Nabi Isa as akan turun. Kenapa tidak dikatakan Nabi Isa as yang terakhir?
Nabi Muhammad saw adalah nabi terakhir berdasarkan tahun kelahirannya. Perumpamaannya: Jika anak bongsu meninggal dunia, sedangkan anak sulong masih hidup, hakikat yang tidak akan berubah ialah anak sulong tetap sulong.


4) Jika baca tafsir, Allah berfirman sekejap guna 'Aku', sekejap guna 'Kami' Kenapa? 'Kami' kan lambang 'Tuhan + Mariam + Anak Tuhan (Isa)' ?
Al-Quran diturunkan dalam bahasa Arab, 'aku' kata jamaknya 'kami' yang menggambarkan tentang 'Allah dan keagunganNya'. Tengok sahaja Queen Elizebeth ketika bertitah, beliau guna 'We' bukan 'I'.


5) Islam cakap Hindu sembah berhala tetapi Islam hari-hari sembah Kaabah.
Islam bukan sembah Kaabah, tapi Kaabah itu adalah Kiblat untuk satukan umat. Dalam Islam dah sebut, siapa sembah Kaabah akan masuk neraka kerana Islam sembah Allah, Kaabah cuma kiblat. Perlu tahu bezakan. Bukti, orang yang sembah berhala tidak akan pijak berhala, tapi orang Islam pijak Kaabah untuk melaungkan azan. Orang Hindi tak akan pijak gambar berhala tapi orang Islam hari-hari pijak gambar Kaabah (sejadah). Jika ada gambar Kaabah diletak di KLCC, orang Islam tetap solat menghadap Kaabah di Mekah kerana itu kiblat kita untuk sembah Allah... Bukan sembah Kaabah!


WALLAHU'ALAM..

Tuesday, November 3, 2009

TRIP TO BRUNEI DARUSSALAM




HARI PERTAMA: 11 OKT 2009 (AHAD)
8.00 PM : PERCAMBAHAN MINDA DENGAN GURU CEMERLANG BAHASA ARAB DAN PENDIDIKAN ISLAM SMK LIMBANG, SARAWAK
Tajuk Diskusi - “Kami Ustaz dan Ustazah Cemerlang”



HARI KEDUA : 12 OKT 2009 (ISNIN)
11.30 AM : SAMPAI DI BANDAR SERI BEGAWAN, BRUNEI
TAKLIMAT KORPORAT UNIVERSITI ISLAM SULTAN SYARIF ALI (UNISSA)
- FAKULTI BAHASA ARAB DAN TAMADUN ISLAM
- FAKULTI SYARIAH DAN UNDANG-UNDANG
- FAKULTI USULUDDIN


2.00 PM : BENGKEL DAN PERCAMBAHAN MINDA BERSAMA PENSYARAH DAN PELAJAR FAKULTI BAHASA ARAB
- KAEDAH PENGAJARAN DAN
- PEMBELAJARAN TERKINI BAHASA ARAB (UNISSA)
- LAWATAN KE LIBRARY UNISSA
- LAWATAN KE LANGUAGE CENTER


8.00 PM : DISKUSI ILMIAH BERSAMA PAKAR
Tajuk Diskusi - “Inovasi Dalam P&P Bahasa Arab”




HARI KETIGA : 13 OKT 2009 (SELASA)
9.00 AM : KUNJUNGAN MUHIBAH & RAMAH MESRA DI IPGM KAMPUS MIRI, SARAWAK
Tajuk Diskusi - “Pertukaran Pengalaman Program Ilmiah Bahasa Arab dan
Pendidikan Islam antara IPGM Kampus Kent dengan Kampus Miri – Antara Cabaran dan Realiti”

2.00 PM : BENCHMARK & DISKUSI ILMIAH
Tajuk Diskusi – Antara Masalah dan Pengalaman Sebenar Sebagai Guru
Permulaan Bahasa Arab Di Sekolah Rendah”



HARI KEEMPAT : 14 OKT 2009 (RABU)
8.00 AM : TAKLIMAT & DISKUSI ILMIAH DI KOLEJ UNIVERSITI PERGURUAN ISLAM BRUNEI DARUSSALAM(KUPU SB)
Tajuk Diskusi - “Kaedah-kaedah Terkini Dalam Kaedah Pengajaran Dan
Pembelajaran Bahasa Arab dan Pendidikan Islam”

2.00 PM : PROGRAM BERSAMA ALUMNI KENT




HARI KELIMA : 15 OKT 2009 (KHAMIS)
8.00 AM : LAWATAN SEKITAR BANDAR SERI BEGAWAN, BRUNEI DARUSSALAM


Sekalung Budi dan Penghargaan Kpd Semua Pihak Yg Trlibat Scr Langsung/Tdk Langsung dlm Mnjayakn Program Ini..Syukran Jazilan wa Barakallahufik..

Thursday, October 8, 2009


PENGAJARAN YANG DAPAT DIAMBIL DARIPADA KEJADIAN GEMPA BUMI DI PADANG…RENUNGILAH BERSAMA…..

Kejadian gempa di Padang berlaku pada jam 17:16, lihat ayat al-quran surah ke 17(al-Isra’) ayat yg ke 16:

16. Dan jika kami hendak membinasakan suatu negeri, Maka kami perintahkan kepada orang-orang yang hidup mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam negeri itu, Maka sudah sepantasnya berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan kami), Kemudian kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.

Susulan gempa seterusnya pada jam 17:58, lihat ayat al-Quran surah ke 17(al-Isra’) ayat ke 58:

58. Tak ada suatu negeripun (yang durhaka penduduknya), melainkan kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau kami azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. yang demikian itu Telah tertulis di dalam Kitab (Lauh mahfuzh).

Terjadi pada tanggal 30/9, lihat ayat al-quran dalam surah ke 30(al-Rum) ayat yang ke 9:

9. Dan apakah mereka tidak mengadakan perjalanan di muka bumi dan memperhatikan bagaimana akibat (yang diderita) oleh orang-orang sebelum mereka? orang-orang itu adalah lebihkuat dari mereka (sendiri) dan Telah mengolah bumi (tanah) serta memakmurkannya lebih banyak dari apa yang Telah mereka makmurkan. dan Telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan membawa bukti-bukti yang nyata. Maka Allah sekali-kali tidak berlaku zalim kepada mereka, akan tetapi merekalah yang berlaku zalim kepada diri sendiri.

Gempa di Jambi berlaku pada jam 8:52, lihat ayat al-Quran surah yang ke 8(al-anfal) ayat yang ke 52:

52. (keadaan mereka) serupa dengan keadaan Fir'aun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang yang sebelumnya. Mereka mengingkari ayat-ayat Allah, Maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi amat keras siksaan-Nya.

Wednesday, October 7, 2009


PUASA SUNAT SYAWAL & PUASA GANTI
Jika ada yang bertanya manakah yang lebih baik di antara puasa sunat syawal dan puasa qadha?. Jawapannya sudah tentu adalah puasa Qadha. Ini terbukti dari hadis Qudsi yang sohih

وما تقرب إلي عبدي بشيء أحب إلي مما افترضت عليه وما يزال عبدي يتقرب إلي بالنوافل حتى أحبه

Ertinya : "..dan tidaklah hampir kepadaku seorang hambaKu dengan apa juapun, maka yang lebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepadaKu dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya..." (Riwayat Al-Bukhari, no 6021)

Hadis tadi sebagai asas keutamaan, walau bagaimanapun dari sudut praktikal jawapannya mungkin berbeza menurut keadaan diri seseorang.

Maksudnya begini, jika seseorang itu perlu Qadha puasanya selama 30, berpuluh atau berbelas hari (kerana nifas atau haid yang lama di bulan Ramadan sebagai contoh) dan tubuhnya juga sihat dan di yakini masih kuat. Eloklah ia mengerjakan puasa sunat Syawwal terlebih dahulu di ketika itu . Ini adalah kerana waktu sunnat puasa Syawwal yang singkat berbanding Qadha (sepanjang tahun).

Bagaimanapun harus di ingat, walaupun waktu bagi puasa Qadha adalah panjang, kita tetap tidak pasti adakah kita mampu sampai ke tarikh itu atau ajal menjelang dahulu.

Seseorang yang mati sebelum mengganti puasa Ramadannya tetapi sudah berpuasa sunat Syawwal akan pasti bermasalah kerana ia dikira masih berhutang dengan Allah SWT.

Bagaimanapun seseorang yang mati setelah berjaya menggantikan puasanya tetapi tidak sempat berpuasa sunat Syawwal, pastinya tiada sebarang masalah pun, malah mungkin ia juga mungkin boleh mendapat pahala sunat syawal itu sekali. Berdasarkan sabda Nabi SAW

‏إن الله كتب الحسنات والسيئات ثم بين ذلك فمن هم بحسنة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له عنده عشر حسنات إلى سبع مائة ضعف إلى أضعاف كثيرة ومن هم بسيئة فلم يعملها كتبها الله له عنده حسنة كاملة فإن هو هم بها فعملها كتبها الله له سيئة واحدة

Ertinya " ... barangsiapa yang beringinan melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya, telah di tuliskan oleh Allah baginya pahala penuh, maka jika ia beringinan dan kemudian melakukannya, di tuliskan 10 pahala sehingga 700 kali ganda.." ( Riwayat Al-Bukhari, no 6010)

Kita harus memahami bahawa darjat puasa Qadha adalah lebih tinggi dan tanggungjawab bagi menunaikannya adalah jauh lebih besar dari sunat Syawwal, ini kerana puasa qadha adalah puasa wajib dan merupakan ‘hutang' ibadah dengan Allah berbanding puasa syawwal yang hanyalah sebagai tambahan pahala.


ISU GABUNG SUNAT & QADHA

Isu menggabungkan puasa qadha dan syawal sememangnya amat popular, pandangan ringkas saya adalah seperti berikut :-

Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang specifik membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya.

Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi SAW dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.

Malah terdapat juga hujjah-hujjah yang menyebabkan pandangan yang yang mengharuskan penggabungan ‘qadha dan ganti' itu dipersoalkan, iaitu :-

1. Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qadha (yang wajib) dengan puasa syawwal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid' atau dengan solat sunat fajar, atau solat jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid'. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu subuh campur istikharah dan lain-lain.

2. Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa'dy (ex-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka. Wallahu a'lam.

3. Tindakan A'isyah r.a yang melewatkan Qadha pula boleh di jadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawwal. Maka inilah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana Aisyah r.a tidak menggabungkannya) . Aisyah menyebut :

كأن يكون عليّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجئ شعبان

Ertinya : Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya'ban" ( Riwayat Muslim, no 101)

4. Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam' (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawwal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya.

Bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawwal ini kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

5. Malah ada pula yang berhujjah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad 'Aayish al-'Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awalwiyyat. Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW

من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فكأنما صام الدهر

Ertinya: "Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)" (Riwayat Al-Bukhari, no 6502).

6. Kita dapat melihat penggunaan ‘fe'il madhi' iaitu ‘past tense' bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawwal.

7. Hujjah ulama yang mengharuskannya adalah hadith

" Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan." (Riwayat Bukhari, no 1, 1/12)

Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang di cadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan semasa lafaz takbiratul ihram di sebut, jika tidak niat itu tidak dikira. (Rujuk Al-umm, hlm 78, cet Baytul Afkar; Rawdhah At-Tolibin, An-Nawawi, cet Baytul Afkar, hlm 103).

Justeru, niat juga ada displinnya dan tidak boleh di buat sesuka hati di dalam ibadah.

KESIMPULAN

Kesimpulan dalam yang mengutarakan perbincangan yang terbatas ini : Elok sangat tidak digabungkan dan elok sangat didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawwal);

Pandangan yang membolehkan saya anggap sebagai rukhsah "keringanan" bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya. Antara ulama yang membolehkan untuk menggabungkannya adalah beberapa ulama dari mazhab Syafie (Mughni al-Muhtaj, 1/602), Assembly of Muslim Jurists in America (AMJA), Syeikh Atiyyah Saqar, panelis fiqh Islam online.net dan beberapa yang lain.

SEKIAN

Zaharuddin Abd Rahman